

Pod koniec tego epokowego drzeworytu, który osiągnął swój kulminacyjny punkt. Stoiska chóru, szyby, dachy, siatki, chóry w Anglii, Francji i Krzyżackich krajach Europy są w egzekucji, równowadze i proporcjach, nigdy nie podchodzono do nich. W małych projektach, w szczegółach, z drobiazgowością, w precyzji mechanicznej, rzeźbiarz tego czasu miał swoich rywali, ale dla wielkości koncepcji architektonicznej, dla sprawiedliwego uznania dekoracji obróbki dekoracyjnej, projektant 15 wieku stoi sam.
Tarcica świerkowa -trwałość i elegancja
Należy zawsze pamiętać, że głównym założeniem tego schematu był kolor. Zwyczaj był praktycznie uniwersalny i pozostało jeszcze wystarczająco dużo śladów, aby pokazać jak wspaniały był efekt tych starych gotyckich kościołów i katedr. Kapłani w swoich przepięknych szatach, światłach, krucyfiksie, sztandarach i kadzidłach, na świeżych lub ukrzyżowanych ścianach i zwieńczeniu chwały gotyckiej sztuki, witraży, byli w harmonii z tymi pięknymi schematami kolorowymi rzeźbionymi pracami. Czerwony, niebieski, zielony, biały i złocony były z reguły stosowane barwy. Dobrą tarcicę świerkową znajdziesz w Tartak-Consultor.
Obróbka tarcicy świerkowej
Ekrany nie tylko malowano kolorowymi ekranami, ale też części pomalowane na biało były często dodatkowo ozdobione delikatnymi liniami i gałązkami listowia w konwencjonalnym wzorze. Płaskie powierzchnie paneli ozdobiono również świętymi, często na tle delikatnej pieluszki w kolorze lub złoceniu (południe zimne). Nic poza pięknem tryptyków czy siatkówek Niemiec, Flandrii czy Francji, wyrzeźbionych scenami z Nowego Testamentu w wysokiej płaskorzeźbie, ułożonych pod delikatną koronką zadaszeń i lśniących złotem i błyszczącymi w złote i błyszczące kolory szczytów. W Niemczech efekt został dodatkowo wzmocniony poprzez podkreślenie części złocenia za pomocą przeźroczystego lakieru barwionego na czerwono lub zielono, nadając szczególny ton metalicznemu połyskowi.
Konserwacja tarcicy świerkowej
Styl wzornictwa używany w tym wielkim okresie zawdzięcza swoje zainteresowanie przestarzałym już zwyczajom bezpośredniego zatrudniania rzemieślnika i jego mężczyzn, zamiast dzisiejszego zwyczaju oddawania pracy wykonawcy. Łatwo jest prześledzić, jak te pasma artystów podróżują z kościoła do kościoła. W jednej dzielnicy projektant zastosowałby specyficzną formę i układ liścia winorośli, w drugiej zaś przylegający do siebie zupełnie inny styl pojawia się wielokrotnie. Ogólny plan został oczywiście zaplanowany przez jednego specjalistę, ale wykonanie każdej sekcji, każdej części, każdego detalu zostało pozostawione indywidualnemu pracownikowi. Stąd ta różnorodność leczenia, ta nieskończona różnorodność, która nadaje urok i zainteresowanie sztuce gotyckiej, nieznanej w epokach bardziej symetrycznych.
Tarcica świerkowa – koszt materiału
Gotycki rzemieślnik docenił kardynalny fakt, że w designie piękny detal niekoniecznie zapewnia piękną kompozycję i podporządkował poszczególne części całościowy efekt. Często rzeźbił również in situ, co było rzadkością, jeśli kiedykolwiek miało miejsce w dzisiejszych czasach. Tu i tam i ówdzie natrafia się na prace sprzed wielu lat, które jeszcze nie zostały ukończone. Półpełniony koniec ławki, fragment ekranu pozostawiony na płaskim ekranie wyraźnie pokazuje, że czasami przynajmniej kościół był warsztatem. Gotyckie wzornictwo dzieli się z grubsza na dwie klasy: geometryczne.
Linie zabiegów pielęgnacyjnych na liście, tak powszechne w opaskach 15-wiecznych sitodruków i pracy panelowej szczególnie w Niemczech, służą do zilustrowania bardzo różnych motywów rzemieślników tych dwóch wielkich epok. I znowu, podczas gdy renesansowy projektant z reguły sprawił, że obie strony panelu były podobne, gotycki carver rzadko powtarzał jeden szczegół. Podczas gdy jego główne linijki i grupowanie korespondowały, jego szczegóły różniły się od siebie. Nieliczne przykłady można tu wymienić na przykład klatkę piersiową z XV wieku (Pl. III. rys. 6) w Kunstgewerberberbemuseum Berlin. Ułożenie listowia itp. na górze, z tyłu i z przodu jest typowe dla gotyku w najlepszym wydaniu.